FANDOM

Artemis Fowl: Ostatni Strażnik - ósma i ostatnia część serii Eoina Colfera

Artemis Fowl: Ostatni Strażnik
Artemis Fowl and the The Last Guardian UK cover
Tytuł Artemis Fowl: Ostatni Strażnik
Oryginalny tytuł Artemis Fowl the Last Guardian
Data wydania (oryginał, w Polsce) 2012,
Autor Eoin Colfer
Liczba stron -
Wydawnictwo (oryginał, w Polsce) Viking Press/Disney Hyperion/ Puffin Books,
Tłumacz brak

UWAGA! Książka aktualnie nie jest wydana w Polsce. Najprawdopodobniej w ogóle nie zostanie wydana nakładem wydawnictwa WAB. Nikt nie wie, kiedy (jeśli w ogóle) się ukaże. Edytuj

OpisEdytuj

Opal Koboi opracowuje piekielny plan przejęcia władzy i zemsty na swoich wrogach. Artemis wraz z przyjaciółmi próbuje ją powstrzymać. Czy i tym razem wszystko dobrze się skończy?

Opis szczegółowyEdytuj

UWAGA SPOILER! Poniższy tekst może zawierać kluczowe informacje. (Pomiń)

Rozdział 1Edytuj

Artemis kończy swoją terapię u doktora Argona. Odwiedza Holly, kiedy Ogierek informuje ich o kolejnym planie Opal. Przyjaciele wraz z Butlerem udają się do centrum dowodzenia, gdzie czeka na nich transmisja z nieokreślonego miejsca na powierzchni. Dwa gnomy, ubrane w przeciwsłoneczne maski elektroniczne zaprogramowane tak, by przypominały dwa kociaki, Pipa i Kipa z wróżkowego serialu, groziły zabiciem Opal z przeszłości, jeżeli Opal z teraźniejszości nie zostanie uwolniona z więzienia. Jednak nie mogli zignorować tego żądania - jeżeli młodsza Opal by zginęła, wszystko, co w życiu stworzyła, włącznie z Opal z teraźniejszości, wybuchnęłoby z siłą porównywalną do wybuchu jądrowego. Na szczęście Artemis szybko znajduje rozwiązanie problemu.

Rozdział 2Edytuj

Opal zostaje przeniesiona do rdzenia reaktora - jedynego miejsca, w którym nikomu nie zagraża. Holly Nieduża usiłuje negocjować z porywaczami. W międzyczasie Artemis uświadamia sobie, że gnomy znajdują się w posiadłści Fowlów. Za zgodą Komendanta Wodorosta (choć wyruszyłby także bez niej), wraz z przyjaciółmi wyrusza w podróż ratunkową.

Rozdział 3Edytuj

Artemis, Holly i Butler udają się do portu wahadłowców, opanowanego przez panikujące wróżki i z trudem przedostają się do Srebrnego Kupidyna, terenowca Holly. Rozpoczynają lot na powierzchnię, podczas którego młodsza Opal Koboi została zamordowana. Dzięki paranoi Ogierka, nie mogącego znieść żadnej rzeczy wyprodukowanej przez laboratoria Koboi, udaje im się przetrwać bez większych konsekwencji. Tymczasem w Oazie rozpętało się prawdziwe piekło.

Rozdział 4Edytuj

Opal Koboi, zamknięta w jądrze reaktora, za pomocą czarnej magii odtwarza samą siebie i udaje się na powierzchnię, ku Dworze Fowlów.

Rozdział 5Edytuj

Beckett i Myles znajdują się w posiadłości Fowlów pod opieką Julii Butler, kiedy na ziemi rozpoczyna się chaos wskutek ciemnych interesów Opal. Berserkowie szykują się do uwolnienia.

Rozdział 6Edytuj

Artemis wraz z przyjaciółmi znajduje się niedaleko powierzchni. Wskutek zniszczenia portu, do którego zmierzali, musieli wydostać się poprzez Niebiańskie Okno Ogierka. Opal tymczasem dociera do starożytnej Blokady i otwiera pierwszą jej część, uwalniając duchy Berserków. Obejmują one w posiadanie ciała Julii oraz chłopców, a także wiele ciał od lat spoczywających na terenie posiadłości, w tym mumie chińskich wojowników, grupę piratów pod dowództwem Euzebiusza Fowla i wiele ciał zwierząt. Srebrny Kupidyn dotarł bezpiecznie do Dworu, po czym został porażony błyskawicą mocy przez Opal Koboi. Przyjaciele znaleźli się w pułapce, z której wybawił ich Mierzwa Grzebaczek.

Rozdział 7Edytuj

Grupka zebrała się w ogromnej komnacie pod ziemią autorstwa Mierzwy, gdzie Holly opowiedziała legendę o Berserkach, którą znała od ojca. Artemis zdaje sobie sprawę z grożącego im zagrożenia i naprędce tworzy plan w oparciu o tunele Mierzwy.

Rozdział 8Edytuj

Najstarszy na świecie Troll Odecz pojawia się na scenie.

Rozdział 9Edytuj

Opal Koboi rozpoczyna prace nad drugą Blokadą, i wysyła Gobdawa oraz Bellico wraz ze skromną drużyną do Dworu, by oczekiwali na Artemisa. On tymczasem wraz ze swoimi przyjaciółmi tunelami dostaje się do piwnicy i tworzy plan odbicia domu.

Rozdział 10Edytuj

Po krótkiej walce za pomocą dwóch butelek Macallan 1926 Doskonałej i Rzadkiej whisky, flar ze Standardowego Wyposażenia SKR i systemu przeciwpożarowego sojusznicy przejmują dom. W międzyczasie pokonują Gobdawa w ciele Mylesa, zaś Bellico w ciele Julii zdołała uciec po nieudanej potyczce z Butlerem.

Rozdział 11Edytuj

Opal Koboi w dalszym ciągu próbuje otworzyć drugą Blokadę, tymczasem Mierzwa usiłuje dostać się do rozbitego Kupidyna i zdobyć broń. Opal wyczuwa go, razi błyskawicą mocy i każe Berserkom, którzy posiedli ciała królików, załatwić go raz na zawsze.

Rozdział 12Edytuj

SKR w Oazie zaangażowane jest w akcję ratunkową. Zdesperowany Komendant udziela Ogierkowi zgody na zrobienie wszystkiego, co będzie musiał, którą centaur wykorzystuje by użyć swojego wynalazku, który nie został wprowadzony do produkcji ze względu na sprzeciw Kłopota. Ważki z wszczepionymi implantami błyskawicznie przywracają sieć komunikacyjną w mieście. Ogierek wysyła jedną z ISKRświetlnych do swojego domu, gdzie orientuje się, że Opal Koboi uknuła jakąś pułapkę dla jego żony. Po tym, jak jego bratanek poinformował go, że wszystkie uwolnione z więzień przez brak prądu gobliny skierowały się do jego domu, centaur natychmiast opuszcza stanowisko pracy.

Rozdział 13Edytuj

Artemis wraz z przyjaciółmi przesłuchuje Gobdawa w ciele Mylesa. Po krótkiej dyskusji szantażuje go groźbą umieszczenia w zwierzęcym tłuszczu, z którego wróżkowy wojownik nigdy nie przedostałby się do nieba. Po jego dobrowolnym odejściu Myles wyjawia wszystko, czego dowiedział się o planie Opal. Artemis uświadamia sobie, że znajdują się w beznadziejnej sytuacji.

Rozdział 14Edytuj

Ogierek jest w drodze do swojego domu, kiedy gobliny już znalazły się na miejscu. Na szczęście Caballina świetnie znała starożytną sztukę walki zwaną Dziewięć Kijków i całkiem dobrze sobie radziła. Jednak dzięki przewadze liczebnej gobliny zaczęły zwyciężać. W momencie, kiedy centaurzyca zaczęła tracić nadzieję, z odsieczą przybył jej mąż, zamykając gobliny w prawie czystym polu czasowym.

Rozdział 15Edytuj

Artemis, Holly i Butler opracowują plan zniszczenia starożytnej Blokady za pomocą lasera o wielkiej mocy, zamontowanego w słonecznym szybowcu, który Artemis zbudował, kiedy Butler sądził że ćwiczy samoobronę. Przyjaciele udali się do stodoły, poniewczasie orientując się, że jest to kolejna pułapka zastawiona przez Opal. Butler traci przytomność trafiony błyskawicą mocy, zaś Holly i Artemis zostali uwięzieni w szybowcu, będąc pod ostrzałem starożytnych wojowników.

Rozdział 16Edytuj

Mierzwa Grzebaczek okazał się zbyt trudnym przeciwnikiem dla rzeszy królików, którą po prostu zjadł. Gdy ociężały z nadmiaru pokarmu w żołądku usiłował się wydostać z tunelu, natknął się na trolla, który wciąż powtarzał "Odecz". Mierzwa desperacko wypuścił gazy, wbijając się w potwora, czym z łatwością go pokonał, po czym dosiadł go i ruszył na ratunek przyjaciołom. Wpadł na trollu do szopy, chwycił samolot i zaczął go pchać w dół wzgórza, co dało szansę Artemisowi na wystartowanie. Bezpiecznie dotarli do Dworu, uświadamiając sobie ogrom konsekwencji planu Opal.

Rozdział 17Edytuj

Artemis kontaktuje się z Ogierkiem, prosząc go o pomoc.

Rozdział 18Edytuj

Artemis tworzy swój plan.

Chłopak zabiera ze sobą klona Opal, ucharakteryzowanego tak, by wyglądał jak Holly i udaje się poddać Opal, zawczasu usypiając prawdziwą Holly. Po dotarciu na miejsce prowokuje Opal, dzięki czemu Nopal mogła zamknąć Blokadę. Opal zostaje zabita przez Oro. Wojownicy odchodzą do nieba, zaś Artemis przez swoje wróżkowe oko nie może wydostać się z pola. Po pożegnaniu z przyjaciółmi, umiera.

Rozdział 19Edytuj

Sześć miesięcy później Ogierek, Holly i Butler udają się z powrotem do starożytnej Blokady wraz z klonem Artemisa. Dzięki pozostałościom czaru, który utrzymał Berserków przy życiu przez dziesięć tysięcy lat, duszy Artemisa udało się przetrwać. Jednak chwilowo stracił pamięć, więc Holly zaczęła opowiadać, by przywrócić mu wspomnienia:

- Wszystko zaczęło się pewnego lata w Ho Szi Min, które każdy uznałby za skwarne. Ma się rozumieć, że Artemis Fowl zgadzał się znosić taki upał jedynie w imię spraw niezwykłej wagi – spraw istotnych dla planu…

Zakończyła się strefa zagrożona spoilerami