FANDOM

Artemis Fowl - pierwsza część serii Eoina Colfera. W angielskiej ukazała się w kwietniu 2001 roku, zaś w roku 2002 pojawiło się polskie tłumaczenie autorstwa Barbary Kopeć-Umiastowskiej.

Artemis Fowl
AF1
Tytuł Artemis Fowl
Oryginalny tytuł Artemis Fowl
Data wydania (oryginał, w Polsce) 04.2001, 2002
Autor Eoin Colfer
Liczba stron 280
Wydawnictwo (oryginał, w Polsce) Viking Press/Disney Hyperion/ Puffin Books, WAB
Tłumacz Barbara Kopeć-Umiastowska

Streszczenie umieszczone na okładce Edytuj

Dwunastoletni Artemis Fowl to największy geniusz w historii świata przestępczego. Jego plan jest podstępny i zuchwały: ozszyfrować tajemnice elfów, a potem porwać jednego z nich zażądać godziwego okupu. Jednak technologia elfów jest bardziej zaawansowana niż Artemis przypuszcza...

UWAGA SPOILER! Poniższy tekst może zawierać kluczowe informacje. (Pomiń)

OpisEdytuj

Rozdział 1 "Księga" Edytuj

Dwunastoletni Artemis Fowl, wraz ze swoim ochroniarzem Butlerem spotyka się w Ho Shi Min z Nguyenem Xuanem. Z jego pomocą kontaktuje się z wróżką, która, zaszantażowana, udostępnia mu książkę zawierającą najświętsze tajemnice jej Ludu.

BrakStrony

Rozdział 2 "Przekład" Edytuj

Rozdział skupia się na przedstawieniu trudności podczas tłumaczenia księgi, oraz geniuszu Artemisa i przewagi nowoczesnej technologii.

Rozdział 3 "Holly" Edytuj

W tej części przedstawiona zostaje kolejna główna bohaterka akcji - Holly Nieduża. Zostaje zaprezentowany jej jeden zwykły dzień w pracy, kiedy to prawie została zwolniona. Dostaje jeszcze jedną szansę, kiedy do jej przełożonego, komendanta Bulwy, dociera informacja o dzikim trollu samotniku, który dostał się na powierzchnię. Elfka leci na najbliższej flarze szybem E7, niedaleko Martina Franca. Troll zaczął rozbijać mury miejskie w pył i przedostał się do restauracji, gdzie jacyś włosi właśnie odprawiali urodziny. Holly zwyciężyła trolla, pozostawiając niezły bałagan. Po przybyciu grupy Odzysku okazało się, że brakuje jej mocy. Komendant Bulwa rozkazał jej natychmiast dokończyć Rytuał.

Hwpodrozy

Rozdział 4 "Uprowadzenie" Edytuj

Ten rozdział skupia się na przygotowaniach Artemisa do porwania, podróży Holly do Stary Kraju i samemu porwaniu.

Rozdział 5 "Zaginiona w akcji" Edytuj

Dowództwo dowiaduje się o porwaniu Holly. Komendant Bulwa osobiście leci na powierzchnię, przez co wpada w pułapkę przygotowaną przez sprytnego nastolatka. Ledwo udaje mu się ujść z życiem z płonącego statku wielorybniczego. Holly budzi się w celi i przeprowadza krótką rozmowę z Julią Butler.

Rozdział 6 "Oblężenie" Edytuj

Wróżki zdają sobie sprawę z powagi sytuacji i przygotowują oblężenie dworu. W międzyczasie Artemis zauważa pogłębienie się choroby psychicznej matki. Przeciwko niemu zostaje wysłana grupa Odzysku, którą z łatwością gromi Butler. Zasadniczo nietknięty pozostał jedynie Pędrak Wodorost, młodszy brat dowódcy grupy. Wróżki przeprowadziły operację przeprowadzenia zatrzymania czasu, po czym wysłały na negocjacje komendanta Bulwę. Ten dowiedział się, że Artemis żąda tony 24 karatowego złota jako okupu.

Rozdział 7 "Mierzwa" Edytuj

W tym rozdziale przedstawiony zostaje kolejny z głównych bohaterów, pojawiający się w każdym tomie Mierzwa Grzebaczek. SKR ściąga go na powierzchnię, by włamał się do Dworu, za co miał otrzymać zmniejszenie wyroku do siedemdziesięciu pięciu lat najłagodniejszego rygoru w pojedynce. Krasnal odkrył jedną z kopii Księgi, ukrytą w sejfie Artemisa. W międzyczasie Holly wymyśliła plan, opierający się na żołędziu, który dostał się do jej buta podczas szamotaniny pod drzewem. Uderzała swoim posłaniem w podłogę, aż przebiła się do warstwy ziemi, po czym ukończyła Rytuał. Pełna magii zmesmeryzowała Julię i ruszyła w głąb domu. Po drodze spotkała Mierzwę i dowiedziała się o Księdze i rozgromieniu oddziału Odzysku przez Butlera. Mierzwa zaś, wracając do dowództwa, upozorował własną śmierć.

Rozdział 8 "Troll" Edytuj

Bulwa i Ogierek dowiedzieli się o śmierci Mierzwy. Chwilę później doktor Argon i doktor Kumulus uświadamiają im o furtce, którą pozostawił im w swojej wypowiedzi Artemis. Ustalili, że skoro nie mają wstępu do Dworu, póki on żyje, to wzywa ich, kiedy umrze. Bulwa zauważa zamieszanie przy portalu. Okazuje się, że Pałka wykorzystał sytuację i postanowił wysłać do dworu trolla. Mimo obiekcji Bulwy wypuszcza zwierzę. W międzyczasie Holly dostaje się do pokoju operacyjnego i zabiera jeden kask, po czym uderza Artemisa w nos. Przy wyjściu zaspawuje drzwi promieniem Neutrino.
BtlvsTroll

Leci do holu, gdzie zauważa trolla atakującego Butlera i jego siostrę. Stacza z nim nierówną walkę, którą przegrywa. Tracąc przytomność, uzdrawia Butlera, który po przebudzeniu ubrał się w średniowieczną zbroję i stacza epicką walkę z trollem, przerabiając go w kupkę dygoczącego futra. Nagranie tej walki przeszło do legendy. Na początku krążyło w wypożyczalniach amatorskich filmów, po czym wylądowało w Akademii SKR jako instruktażowy pokaz walki wręcz.

Rozdział 9 "As w rękawie" Edytuj

Wróżki, pozbawione wszystkich atutów, wysyłają okup. Artemis odsyła Holly Niedużą wraz z połową złota, za którą kupił od niej życzenie uzdrowienia matki. Szybko usypia Butlera, Julię i siebie środkiem nasennym w szampanie. Wróżki tymczasem wysyłają biobombę. Pewne swego, ruszają na penetrację dworu, by odzyskać złoto. Okazało się jednak, że Artemis i jego współpracownicy wciąż żyją. Wróżki zgodnie z zasadami wycofują się. Książka kończy się sceną, kiedy matka Artemisa, całkiem zdrowa, rozmawia ze swoim synem, nie zdając sobie sprawy, jak piękny prezent mu sprawiła.

Zakodowana Wiadomość Edytuj

Zakodowane wiadomości z tego tomu zostały zapisane po gnomicku. Pierwsza jest przepowiednią starożytnego czyściciela kociołka na flegmę króla Paproci, który ostrzega wróżki przed Artemisem Fowlem oraz Buntem Goblinów i zdradą Opal Koboi. Druga wiadomość to artykuł z miejscowej gazety, mówiący o sześcioletnim Artemisie, który zdemaskował oszusta, który podszywał się pod burmistrza (w istocie był to jego brat bliźniak).

Obie wiadomości możesz przeczytać tutaj

Zakończyła się strefa zagrożona spoilerami

Wersja online Edytuj

Możesz przeczytać tę książkę na naszej wiki. Początek znajduje się tutaj.

Błędy Edytuj

  • W rozdziale szóstym powiedziane jest, że grupa Odzysku skrada się między kwitnącymi drzewami wiśni. Tymczasem w ostatnim rozdziale zostało powiedziane, że jest Gwiazdka, pierwszy dzień Bożego Narodzenia.